2017. február 5., vasárnap

The Harry Potter tag

Először is, jár egy szép nagy köszönet Lylának ezért a tag-ért, amiért elküldte nekünk. Igaz, nem most volt, de megmondom őszintén, valahogy mindig megfeledkeztem róla, meg aztán Blair eleinte ki akarta tölteni, aztán rájött, hogy mégsem akarja, stb. Mindenesetre most itt lennék, és a tag is itt van. Kellemes olvasást!


1. Kedvenc könyv?
Az Azkabani fogoly. Itt kerülnek be a képbe a Tekergők, a főszereplőink még gyerekek, de már kezdenek felnőni, és bár Voldemort az egyik legjobb gonosz, akiről olvastam, valahogy mégis jót tesz a sorozatnak, hogy ebben a részben nem jelenik meg. Egyszerűen imádom a hangulatát, ráadásul nem egy kedvenc szereplőm itt jelenik meg, és mindez bőven elég ahhoz, hogy ezt a részt a kedvencemmé nyilvánítsam. Pont a múlt héten olvastam újra (fogalmam sincs, hogy hanyadjára, még anno hétnél felhagytam a számolással), és akárhányszor csak le kellett tennem, a sírógörcs kerülgetett. Nem mintha nem tudnám már lassan kívülről. Egyszerűen csak annyira jó olvasni, hogy azt nem lehet szavakba önteni. Bár az összes résszel így vagyok, de ezzel egy kicsit jobban.


2. Legkevésbé kedvenc könyv?
A Halál Ereklyéi.
Félreértés ne essék, ettől függetlenül még ezt a részt is imádom, de hát muszáj volt feláldoznom egyet a kérdés miatt.
A hetedik könyv nekem egy kicsit túlságosan is depresszív. Túl sok a fájdalom, túl sok borzalmas dolog történik, ráadásul mikor a végére érek, mindig elkeseredem, amiért nincs tovább. És ha valamit nem tudok megbocsájtani Rowlingnak, akkor az a rengeteg, felesleges haláleset. Mert igen, azok: feleslegesek. Tudom, hogy egy csatában sokan halnak meg, de ez egy olyan könyvsorozat, amiben az átlagember háta mögött varázslók és boszorkányok élnek, akik varázslóiskoláékba járnak, és még saját kormányuk is van. Én úgy vagyok vele, hogy egy könyvben akkor legyen csak halál, ha annak értelme is van. A jellemfejlődés része, egy olyan áldozat, amit meg kell hozni - felőlem akármilyen magyarázatot ki lehet találni, de az nem magyarázat, hogy egy csatában halnak meg emberek. Legalábbis nem olyan magyarázat, ami a szereplők felének megölésére jogosít fel.

3. Kedvenc film?
Nekem ez is Az Azkabani fogoly. Alfonso Cuarón az a rendező, akire az egész sorozatot rábíztam volna. Tény és való, hogy rengeteget változtattak, de az összes rendező közül ő volt az egyetlen, akinek sikerült megértenie a sorozat lényegét, és meg tudta ragadni a hangulatot. Rendszeresen kesergek rajta, hogy a Harry Potter miért nem kapott egy olyan lelkes rendezőt, mint a Gyűrűk Ura.


4. Legkevésbé kedvenc film?
Nem tudom eldönteni, hogy a hatodik, vagy a hetedik. A Halál Ereklyéinél eleve mérges vagyok, amiért ketté szedték, de pont nem azzal töltötték ki az így szerzett extra időt, amivel kellett volna, ráadásul a könyv végén Harry és Voldemort utolsó párbeszéde számomra mindent megér, a filmből meg ezt egy az egyben kihagyták, mert hát kellett oda a sok akció, és az értelem meg nem fért.
De még így is inkább a Félvér herceget választom. Ennek oka nem más, mint hogy szerintem ebben változtatták meg a legtöbb olyan dolgot, amit abszolút nem kellett volna.





5. Kedvenc idézet?
"...döntéseinkben, nem pedig a képességeinkben mutatkozik meg, hogy kik is vagyunk valójában."
- Albus Dumbledore
Elég nehéz egy darab idézetet kiragadni hét hosszú könyvből, de ha nagyon muszáj választani, akkor ez.

6. Volt-e olyan rész a könyvekben/filmekben, amin sírtál?
A hetedik könyv legvégén, amikor megláttam azt, hogy "19 évvel később". Persze máskor is voltam nagyon depressziós (J.K. Rowling tipikusan az az író, aki szereti kínozni az olvasóit), de tisztán emlékszem, hogy amikor legelőször olvastam a sorozatot, itt törött el a mécses.
A filmekben pedig Piton halála. Amikor először láttam azt a részt, már túl sok minden gyűlt fel bennem, és ott jött ki. Ez javarészt Alan Rickman (nyugodj békében) alakításának köszönhető.

7. Kedvenc Weasley?
Az egész családod nagyon bírom, mert azt leszámítva, hogy többen vannak, és hogy varázslók, egy kicsikét hasonlít az én családomra, és az ilyen dolgokat jó felfedezni. Ha muszáj Választani, akkor az ikrek, odáig vagyok minden megmozdulásukért, és ők azok, akik egy kis jókedvet visznek a legletargikusabb részekbe is.

8. Kedvenc női karakter?
Egyszerűen annyira sok jó karakter van, hogy nem lehet egyet választani, én legalábbis képtelen vagyok rá.
A "kedvenc" jelzőt legszívesebben eltörölném az univerzumból.
Luna, Hermione (szerintem egy fantasztikus példakép a most kamasz generációnak), McGalagony (nem lehet nem szeretni) és Bellatrix. De még így is bűntudatom van, amiért annyi mindenkit kihagytam.

9. Kedvenc gonosztevő?
Most kereshetnék valakit, akivel annyira nem tűnök sablonosnak, de nem fogok.
Voldemort.
Egy ilyen sorozatban nagyon fontos, hogy legyen egy olyan főgonosz, aki nem csak egy árny, hanem valóban egy kidolgozott karakter, múlttal, indítékokkal, személyiséggel, mindennel, ami kell. Voldemort pont annyira kulcsfigura, mint Harry, és Rowling szerintem nagyon jól eltalálta. Van egy komplett háttérsztorija, tudjuk, mit miért tesz, de számomra még így is ijesztő volt első olvasásra. (Tegyük hozzá, hogy tizenegy voltam, na.)

10. Kedvenc férfi karakter?
Nyolcas kérdés. Ha ilyen bő a felhozatal, nem kedvencezünk.
Sirius (mert néhány dolgával tudtam azonosulni, és Rowling elérte, hogy pont annyira ragaszkodjak hozzá, mint ahogyan Harry tette), Lupin, Dumbledore, Piton (bár ezt még lentebb kifejtem) és azért Harry és Ron. Nélkülük nem lenne az igazi ez az egész, és azt sem felejtem el, hogy milyen szinten rajongtam Harryért az első néhány olvasás során.

11. Kedvenc tanárod/professzorod?
Dubledore és Lupin. És nem választok.
A kettő egészen más kategória. Dumbledore az a Harry Potternek, mint Gandalf a Gyűrűk Urának (de azért, elnézéseteket kérem, én az utóbbit egy kicsit jobban szeretem. Mindegy, nem téma.). A bölcs, jószívű támogató, aki eleinte mindenhatónak tűnik, de aztán rájövünk, hogy ő is emberből van. Talán az ő halálán akadtam ki a legjobban. Eleinte.
Aztán rájöttem, hogy ez igazából nem volt teljesen szükségtelen.
Dumbledore már megvívta a maga háborúját, és nagyon jó volt erről is olvasni, de ezzel együtt szükség volt az elengedésére is. Nem mondom, hogy nem én lennék a legboldogabb ember, ha életben maradt volna, de értem, hogy ennek mi volt a jelentősége. A Voldemort elleni harcot nem neki kellett befejeznie.
Visszakanyarodva az eredeti témához, Dumbledore nem csak egy karakter, hanem egy fogalom.
Lupin pedig egyszerűen túlságosan is a szívemhez nőtt. Tetszett, hogy rengeteg dolgot tud higgadtan kezelni, amin én már minimum kétszer idegösszeomlást kaptam volna. Ráadásul végre egy tanár, aki közvetlen, kedves, értelmes, és tud is tanítani. Az ilyen kombináció azért nem valami gyakori a roxforti tanárok köreiben, valljuk be.
Eygébként Lupin halála tipikusan egy értelmetlen halál, amiért még mindig ki vagyok akadva.

12. A) megmosni Piton haját vagy B) eltölteni egy napot Lockhart hencegését hallgatva?
Irtózom mások hajától. De komolyan. Senki haját nem mosnám meg szívesen, mert egyszerűen nem szeretnék hozzányúlni. Azt is utálom, ha az én hajamhoz érnek hozzá.
Szóval, egyértelműen Lockhart. Nehezn viselem a beképzelt és buta embereket, de remekül tudom figyelmen kívül hagyni, hogy beszélnek hozzám.

13. A) egy lelkes Bellatrix-szal vagy B) egy dühös Mollyval párbajoznál?
Bellatrix. Mert ha Molly meg akar ölni, akkor már valami olyat csináltam a számomra kedves szereplőkkel, amit nagyon nem kellett volna.
Meg aztán, mind tudjuk, melyikük a jobb. Mollyval szemben kevesebb esélyem lenne.

14. A) a Roxfort Expresszel vagy B) repülő autóval utaznál el a Roxfortba?
Nagyon jó lenne repülni egyet, de mégis inkább az A. A Roxfort Expresz olyan a tömegközlekedést használóknak, mint a Roxfort a diákoknak. Valami, ami ezerszer jobb, és nem létezik, ezért még jobban vágyunk rá.

 15. A) megcsókolni Voldemortot vagy B) Umbridge-ot pezsgőfürdőben részesíteni ?
Még életemben nem utáltam úgy könyvszereplőt, mint Umbridge-et (Belláról most inkább ne beszéljünk), szóval egyértelműen A. Umbridge egyébként egy remekül megalkotott karakter, mindenki egységesen gyűlöli. Legalábbis még nem találkoztam olyan HP rajongóval, aki ne tudná megfojtani egy kiskanálnyi vízben.

16. A) Hippogriffen lovagolni vagy B) Tűzvillámon repülni ?
B. Szeretnék kviddicsezni, és a seprű valahogy stabilabbnak tűnik. De ha mindkettőre lenne lehetőségem, akkor szerintem mindkettőt kipróbálnám.

17. Van olyan karakter, aki iránt máshogy éreztél a filmekben?
Na, itt van az a 10. kérdésben emlegetett lentebb.
Piton és Harry. És még rengetegen, de ők a leginkább.
Piton azért fájó pont, mert Alan Rickman hatalmas kedvencem, és hajlamos vagyok a színészt a szerephez kötni. Úgy értem, nem tudom azt mondani, hogy rosszul csinálta, mert a fangirl lelkem nem engedi.
Igazából arról van szó, hogy Piton a filmekben sokkal inkább szerethető. Mert ugyan a könyvben is kiderül, hogy igenis akart ő segíteni, a hétköznapi viselkedéséből látszik (és ezt egyébként maga Rowling is így gondolja), hogy nem ő a legjobb ember a világon, sőt. Piton az, akit túl sok sérelem ért, és megkeseredett ember lett belőle, ráadásul egész életében egy embert szeretett igazán, az meg nem szerette viszont. Vannak ilyenek az életben is, és aki még nem látta, higgye el, jobb neki, amíg nem találkozik velük.
A filmben egészen más a személyisége, bár megmondom őszintén, hogy ez annyira nem zavar. Valószínűleg elfogult is vagyok Alan Rickman miatt, de ez van.
Harry pedig felháborítóan más. És nem feltétlenül azért, mert Daniel Radcliffe rossz színész - mert szerintem nem az -, hanem azért, mert a készítők közös erővel félreértelmezték a karakterét. A filmben gyakran idegesített, sokszor nem tudtam megérteni, a könyvekben viszont ez egyszer sem fordult elő. És oké, hogy sok mindent élt át, de attól még nem olyan merev, mint ahogy azt a filmekben mutatják.

18. Van olyan film, ami szerinted jobb volt, mint a könyv?
Ez viccnek is rossz. Maximum ugyanolyan jó lehetne, de sajnos olyan sincs. Ezeket a könyveket nem lehet filmekkel túlszárnyalni, legalábbis szerintem.
Tegyük hozzá, hogy nekem általában sokkal jobb érzés, és nagyobb élmény könyvet olvasni, mint filmet nézni.

19. Richard Harris vagy Michael Gambon jobb Dumbledore?
Egyik sem. Inkább a kettő keveréke. Mindketten a karakter egy másik oldalát ragadták meg, de ez így nem teljes.
Dumbledore a legjobb Dumbledore. Kész.

20. Melyik az a dolog (személy vagy esemény), ami nem volt benne a filmben, de te hiányoltad?
Ha ezt most elkezdem sorolni, akkor hónapokig fogunk itt ülni.
Talán az idegesített a legjobban, hogy Bumfolt és Kupor helyett egy darab karaktert kaptunk, aki egy kicsit mindkettő, és alig szerepel.


21. Ha átalakíthatnád valamelyik filmet, melyik lenne az?
Mindegyiken bőven lenne mit változtatni. Ha muszáj választani, akkor sem tudom, hogy az utolsó négyből melyik legyen a kiválasztott. Én egyszerűen azon a véleményen vagyok, hogy ezt a sorozatot nem szabadott volna David Yates kezébe adni. Szóval nem egy konkrét filmet változatnék meg, hanem egy konkrét rendezőt.

22. Az érzéseid szerint melyik az a ház, amelyikbe te is tartozhatnál?
Én vagyok az a HP fan, aki az összes házat szereti valamiért, és nem tudna kedvencet választani. Ha muszáj mondani valamit, akkor egy kicsit a Hollóhát felé húz a szívem.


23. Melyik házba soroltak a Pottermore-on?
Griffendél. Minden más netes teszt a Hollóhátba rak, de a Pottermore a Griffendélbe. Nincs más választásom, hiszek neki.

24. Melyik tantárgy lenne a kedvenced?
Sötét varázslatok kivédése, bűbájtan, átváltoztatástan és bájitaltan. Ha nagyon választanom kell, akkor az első. De ezek érdekelnek a legjobban. Persze az összes roxforti tantárgyat szívesen tanulnám azok helyett, amik most vannak.

25. Szerinted melyik a leghasznosabb varázsige, amit érdemes megtanulni?
Avada Kedavra
Az összes olyan apró kis varázsige, ami könnyebbé tenné a hétköznapjaimat. Ezek a hasznosak.
De én leginkább a patrónus-bűbájt szeretném megtanulni. Egyszerűen túlságosan is tetszik hozzá, hogy ne ez legyen az első gondolatom, amikor feljönnek a varázsigék.

26. Melyik az a karakter, akivel azonnal összebarátkoznál?
Luna. Szerintem hulla jól ellennénk. Nagyon kedvelem a könyvekben, és bár én korán sem vagyok olyan pozitív, mint ő, azért megtalálnánk a közös hangot.
És Sirius. Ő az a karakter, akit abszolút meg tudok érteni, és valószínűleg azért is szeretem annyira, mert néha a saját tulajdonságaimat látom viszont benne.

27. Ha a tulajdonodban lehetne a Halál ereklyéi közül egy, melyiket választanád?
A köpenyt. Ha varázsló lennék (bocsánat, amikor végre elismerik, hogy varázsló vagyok. Még mindig várom a levelemet), úgyis lenne pálcám, nem kell nekem annál erősebb, mint ami kiválasztott magának, és úgy döntött, hogy jól megleszünk.
A kő pedig egyszerűen csak taszít. Aki meghalt, az sajnos meghalt, és ezt el kell fogadni.
A köpeny viszont nagyon tetszik, és tudnám is mire használni.

28. Van olyan dolog, amit megváltoztatnál a könyvekben?
Azt a rengeteg felesleges halált. Fred, Lupin, Sirius, Tonks - őket egészen biztosan az elsők között rendelném vissza az élők soraiba. Értelmetlen volt a haláluk, ráadásul nem igaz, hogy Harry életében végre megjelent valaki, aki valami szülőszerű szerepet töltött be, erre gyorsan meg is hal. Ezen hajlamos vagyok felidegesíteni magam. Egyébként a könyvek majdnem minden mozzanatával ki vagyok békülve. Talán a hetedik részbe egy kicsit több életkedvet vinnék, mert oké, hogy ez már háború, és vannak gondok, de egy kicsike pozitivitás sosem árt.
Illetve, talán még az epilógus. Az a 19 év nagyon sok. Szerintem ha kevesebbet ugrunk az időben, akkor is lehetett volna éreztetni, hogy ez itt lezárult, és akkor én egy sokkal... hát, jobb jelenetet választanék.

29. Kedvenc tekergő?
Sirius. Lupin is nagy kedvenc, és igazából James-t is szeretem, de azért mégis csak Sirius az igazi nagy kedvenc közülük.

30. Ha visszahozhatnál egy szereplőt az életbe, ki lenne az?
Ezt hívják kegyetlenségnek.
Tényleg nem tudom. Sirius, Lupin és Fred. Mindhármuk mellett erős érveim szólnak. Sirius halála egyszerűen csak felháborítóan felesleges, Lupin pedig pont most fogadta el, hogy lehet normális élete, ráadásul még fia is született... Fred pedig egyszerűen csak túl fiatal volt, és sajnálom George-ot. Ők egymás nélkül nem az igaziak.

31. Halál ereklyéi vagy Horcruxok?
Az előbbi. Nem kell nekem Horcrux, mert felesleges. A halál jön, amikor akar, én pedig nem akarok kiszúrni vele. De most komolyan. Nem tudom elképzelni, hogy annyira ragaszkodjak az életemhez, hogy Horcruxokkal biztosítsam be magam.




1 megjegyzés: