2017. augusztus 1., kedd

50 kérdés book tag

Ez a tag valami hihetetlen módon megrémiszt (50 db kérdés. 50 db.), de azért köszönöm a meghívást Aux Elizának. Minek az embernek ellenség, ha ilyen barátai vannak....?

1. Melyik szereplőnek van a legjobb stílusa?
Egy igazi skót kilttel nehéz versenyre kelni, ez a nagy büdös helyzet.
De tényleg, a 18. századi skót viseletért odáig vagyok, egyszerűen megvan a maga varázsa és nekem borzasztóan tetszik.

2. A könyves szerelme(i)d?
Ó hogy esne ki a szeme a fülén keresztül annak, aki ezt a tag-et kitalálta... Akarom mondani, regényt írjak, vagy azért fogjam vissza magam?
Inkább az utóbbit választom, mert hát senkit sem akarok halálig untatni.
Jamie Fraser, Will Herondale,  III. Richard "Dick" Campbell Gansey, Ronan Lynch, Dorian Havilliard, Sherlock Holmes (és itt jegyezném meg, hogy én nem a BBC sorozat miatt estem bele, hanem még a könyvek miatt), Sage, Daniel Altan Wing (Day), Percy Jackson (ennek kellett egy kis idő, mire rájöttem), Samuel K. Roth, Cole St. Clair, és itt fejezem be.
De Jamie a férjem. Ha nagyon muszáj egyet választani, egyértelműen őt választom.

3. Valaha szeretett szereplő, akit mostanában kezdtél megutálni?
Kósza és úgy az Apa, randizhatok egy lovaggal? teljes karakterfelhozatala.

4. Legnagyobb/leghosszabb könyv a polcodon?
Ha számoljuk az Outlander sorozat negyedik kötetét (Őszi dobszó), ami 1192 oldal, viszont két könyvre van szedve, akkor az. Ha nem, akkor ugyanezen sorozat második része (Szitakötő borostyánban) a maga 990 oldalával.

5. A legnehezebb könyv a polcodon?
Nem szokásom őket méregetni, de az előbb emlegetett sorozat első részére tippelnék, mert bár a második egy csöppet hosszabb, de ez meg keménykötéses.

(Ez nem mind. A plafon is tele van poszterekkel)
6. Vannak könyves posztereid?
Inkább csak könyvadaptációs. Outlander (most mindenki tegyen úgy, mintha meglepődött volna), Sherlock Holmes (ráadásul két adaptáció), Gyűrűk Ura, Harry Potter és Éhezők Viadala.
De cserébe festettem a falra rúnakört, illetve van Éhezők viadala, Beavatott, Tolkien, Harry Potter... Igen, ahol nincs poszter a falon, ott összefestettem. És ha minden úgy halad, ahogy szeretném, akkor hamarosan lesz Éjszakai cirkusz is.

7. Vannak könyves ékszereid?
Van négy nyakláncom, két Harry Potteres, egy Éhezők Viadalás és egy Gyűrűk Urás. Volt egy cikeszes karkötőm is, de azt egyszer szándékosan elhagytam. (Hosszú történet.)

8. OTP-d?
Erre a kérdésre nem vagyok hajlandó válaszolni. (Túl sok ship. Túl sok.)
De Heronstairs (Jem x Will),  Dorian x Chaol és Percy Jackson x Harry Potter különösen közel állnak a szívemhez mostanában.

9. Kedvenc könyvsorozatod?
Oké, tisztázzunk valamit.
Én szívem szerint törölném a "kedvenc" szót a szótárból. Vannak könyvek, amiket imádok, vannak, amiket szeretek, vannak semlegesek, vannak olyanok, amiket nem szeretek, és olyanok is, amiket utálok. Ugyanez igaz a filmekre, karakterekre, zenékre, színészekre, stb, stb. Nem tudok egyetlen egyet kiemelni, hogy "igen, ezt sokkal jobban szeretem mindegyik másiknál", mert ilyen nincs. Ilyenkor úgy érzem, hogy igazságtalan vagyok másokkal, meg egyébként is változhat a dolog.
Szóval nincs kedvenc könyvsorozatom.

10. Kedvenc filmadaptáció-betétdalod?
Lásd feljebb.

11. Egy könyv/történet, aminél azt kívánod, hogy bárcsak folytatódna?
Aristotle és Dante a világmindenség titkainak nyomában. Általában a stand-alone könyveknél nem kívánom azt, hogy legyen folytatásuk, mert hát úgy kerek minden, ahogy van, és sokszor származik abból katasztrófa, hogy az író ebben bizonytalanná válik, és enged a rajongóknak - akik aztán olyan csalódottak, hogy a pokolra kívánják azt a bizonyos új részt. De Ari és Dante történetét szerintem még lehetne folytatni, és örömtáncot járnék, ha ez meg is történne.

12. Kedvenc egykötetes könyv?
Már megint az a kedvenc.
Na jó, legyen az Éjszakai cirkusz.

13. Mióta olvasol?
Halvány lila gőzöm sincs. Még alsóban kezdtem el, de akkor nyilván sokkal lassabban ment, és nem is csináltam annyit. Aztán ötödikben elment a kedvem tőle a kötelező olvasmány miatt, amit nyár elején olvastam el, és utána hónapokig egy könyvet se vettem a kezembe. Végül anyukám az orrom elé tolta a Harry Pottert, és két éven keresztül semmi mást nem olvastam, csak ezt a hét könyvet újra és újra. Utána kezdtem el mindent elolvasni, ami a kezembe akadt.

14. Melyik roxforti házba tartozol?
100%-ig Hollóhát. Ebben olyan biztos vagyok, mint abban, hogy a Föld kering a Nap körül.

15. Mit keresel egy könyvben?
Nos, ez nem túl egyszerű dolog.
Amikor végiggondolom magamban a dolgokat egy könyv befejezése után, akkor hét szempontot zongorázok végig: karakterkidolgozás, karakterfejlődés, történetvezetés, világépítés, megfogalmazás, üzenet, hangulat. Ez persze csak egy gyors összegzés a fejemben, és utána kezdek el jobban belegondolni a dolgokba. Elolvasok pár véleményt, meglesek pár angol idézetet (ha eredetileg angol volt a könyv, nyilván), mert így észrevehetem, ha átsiklottam valami fölött, illetve ráleshetek az eredeti fogalmazásmódra. Utána jöhet a véleményem vázlatának összedobálása, majd kifejtése. Ez egyfajta rutin, ami elsősorban azért van bennem, mert hát, hé, könyves blogon tevékenykedem, de a saját szempontomból is jól jön.
Hogy mit keresek, és miért mondom egy könyvre, hogy jó, az sok dologtól függ. Ha olyan dolgokat közvetít, amikkel egyet értek, vagy még nem is gondolkodtam rajta, de a könyvnek hála egy új témában is tudtam véleményt kialakítani, akkor az már rengeteget számít, de önmagában csak nagyon ritkán elég. Kell oda a jó történetvezetés is, mert ha a cselekmény rossz/sablonos/a kettő együtt, akkor az rengeteg mindent elront. Kellenek a jó karakterek, mert nélkülük a könyv nemigen működik. Kell karakterfejlődés, mert különben nincs jó üzenetközvetítés. Plusz ha nem a mostani világban játszódik, akkor kell a jó világépítés, mert hát egy elrontott/kidolgozatlan/mindkettő világban nem sok mindent lehet kezdeni. Kell a jó megfogalmazás, mert akinek nem megy, az ne adjon ki könyvet, hanem gyakoroljon.
És igen, nekem alapjáraton a megteremtett hangulat is számít, mert ha az nem jó, vagy nagyon lagymatag, akkor az olvasási élmény sem az igazi.

16. Kedvenc idézet?
"...döntéseinkben, nem pedig a képességeinkben mutatkozik meg, hogy kik is vagyunk valójában."
- Albus Dumbledore
Most kiragadtam egyet azok közül, amiket nagyon szeretek, nevezzétek kedvencnek, ha akarjátok.

17. Kedvenc író(nő)d?
J. R. R. Tolkien, J. K. Rowling, Rick Riordan, Maggie Stiefvater, William Shakespeare, Diana Gabaldon

18. Kedvenc borítód?
Éjszakai cirkusz, Aristotle és Dante a világmindenség titkainak nyomában, Athéné jele

19. Akciódús vagy romantikus?
A kettő együtt, leginkább. Egyébként meg mikor hogy. Néha szükségem van valami viktoriánus kori romantikus regényre, néha pedig semmi másra nem vágyom, csak akcióra. Hangulatfüggő, de az esetek többségében inkább a kettő együtt.

20. Hova mész, ha valami szomorú történik az egyik könyvedben?
Pinterest, kedves barátom...!

21. Mennyi ideig tart elolvasod egy könyvet?
Nagyon változó. Az alap olvasási tempóm viszonylag gyors, viszont nem mindig van lehetőségem letelepedni valahova olvasni, meg aztán magától a könyvtől is függ. Például az Éhezők Viadala második és harmadik részét ugyanazon a napon olvastam ki, az Alkonyattal meg szenvedtem vagy tíz napot. De olyan is van, hogy párhuzamosan olvasok több könyvet (most speciál hármat), és akkor nyilván lassabban haladok mindegyikkel.

22. Mennyi ideig gyászolsz egy könyvet?
Until the very end. (Ha értitek hogy értem.)

23. Legkevésbé kedvenc könyved?
Az Alkonyat hivatalos titulusa "könyv", igaz? Mert hát akkor...

24. Pozitív dolgok egy szereplőben?
Ez szerintem nem egy ilyen en bloc felsorolós téma.

25. Negatív dolgok egy szereplőben?
Lást fentebb.

26. Miért kezdtél el blogolni?
Óh hát az se most volt.
Az első blogom egy (borzalmas) Harry Potter fanfiction volt. Hogy pontosan hogyan határoztam el magam, arra tisztán emlékszem, de hogy miért kezdett el foglalkoztatni a dolog, arra egyáltalán nem.
Könyvvéleményeket azért kezdtem írni, mert
1., szeretem a könyveket és szeretem leírni a véleményem
2., a kortárs írók szerintem sokkal többet érdemelnek, mint amit kapnak
3., szeretném ösztönözni a népet, hogy tegyük már helyre ezt a Young Adult kategóriát, mert rengeteg lehetőség rejlik benne, de egyelőre a hulladék kapja a legtöbb figyelmet (tisztelet a kivételnek), és minden kívülálló ezek alapján ítél.

27. Félelmetes könyv?
Stephen King? Stephen King.
De azért A kőszívű ember fiaitól is eléggé rettegek.

28. A legutóbbi könyv, ami megsiratott?
Őszi dobszó (Outlander 4.). Teszem hozzá, közel sem sírtam rajta annyit, mint a harmadik részen, és ez is haladás.

29. A legutóbbi könyv, amit öt csillagra értékeltél?
Erin Morgenstern - Éjszakai cirkusz.
De csak mert nem volt több csillag.

30. Kedvenc könyvcímed?
Neked adom a napot. Egyszerűen csak... olyan jól hangzik, és annyira sok érzelem szorult bele.

31. A legutóbbi könyv, amit olvastál?
Cassandra Clare - Az angyal
Ez már csak ilyen újraolvasós trilógia.

32. Mit olvasol éppen?
Mark Lawrence - Tövisek királya
Illetve mást is, de azok most csak olyan másodlagosak. Most erre koncentrálok, mert hát kell hozzá a figyelem.

33. A legutóbbi filmadaptáció, amit láttál?
(Az szerintem inkább könyvadaptáció, de engedjük el.)
Mielőtt elmegyek. a könyvet is imádtam és a film is nagyon jól sikerült.

34. Egy szereplő, akivel mindig is beszélni akartál?
Hermione Granger. Nagyon sok dologban hasonlítunk és szerintem remekül ellennénk.

35. Egy író, akivel mindig is beszélni akartál?
Nagyjából az összes, akinek tetszett legalább egy könyve.
De egy ideje leginkább Diana Gabaldonból könyörögném ki, hogy ugyan mit csinált Jamie az első könyv elején 1945-ben.

36. Kedvenc olvasós nasi?
Nem szoktam olvasás közben enni. Egyrészt, mert félek, hogy összekenem a könyvet, másrészt, mert akkor nem tudom kényelmesen tartani a könyvet, harmadrészt meg nem tudom én ennyire megosztani a figyelmemet.

37. Egy könyves világ, amiben szívesen élnél?
A Roxfortban tanulnék, nyaranta elvonulnék a Félvér táborba és a Le Cirque des Rêves lenne a szórakozási helyem. Köszönöm szépen, ezt már megterveztem.

38. Egy könyves világ, amiben NEM szívesen élnél?
Úgy a disztópiák 90%-nak világa ilyen.

39. A legutóbbi alkalom, amikor megszagoltál egy könyvet?
Ma reggel. Akárhányszor nekiállok olvasni, ezzel kezdem.

40. Furcsa veszekedések a könyvekben?
Öhm. Tessék?

41. Kedvenc romantikus könyv?
Leírjam a bejegyzésben huszadjára is, hogy Outlander? Leírom.
Outlander.

42. Írsz?
Határozottan. Meglehetősen sokat írok a fiókomnak. Mert én ennyire szeretem, és szeretem megajándékozni.

43. Kedvenc varázstárgy?
Egy pálcának tudnék örülni.

44. Quiddich posztod?
(Ez magyarul kviddics)
Egyébként hajtó.

45. Egy zene, amiről egy könyv jut eszedbe?
Csak egy?
Akkor legyen Linkin Park - Final Masquerade: Jennifer A. Nielsen - A hamis herceg

46. Kedvenc könyves közösségi oldal?
Nos, fent vagyok Moly.hu-n, de csak mert szeretek véleményeket olvasni. Mást egyáltalán nem is használok. Egyébként nem vagyok kifejezetten aktív, nem nagyon vezetem az olvasmánylistámat, alig írok ki valamit... Néha eltervezem, hogy aktívabb leszek, de eddig még egyszer se jött össze.

47. Használod?
Ezt eléggé megválaszoltam egyel fentebb.

48. Kedvenc fandom?
Percy Jackson. Imádom.

49. Hány könyved van?
Olyan 80-90 körül. Csak azokat veszem meg, amik tetszettek annyira, hogy elolvassam őket újra.

50. Kit hívsz meg?
Ó helló Christine, úgyse csinálod meg, de próbálkozni lehet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése